Life and works


Benito Pérez GaldósBenito Pérez Galdós was one of the best representatives of the realist novel of the 19th century. Some experts and scholars even consider him one of the greatest Spanish novelists, second only to Cervantes. 

Se convirtió en el autor más representativo del Realismo español y gozó de gran prestigio entre sus contemporáneos. Fue autor de 31 novelas, 46 Episodios Nacionales, 23 obras de teatro, y el equivalente a 20 volúmenes de relatos y artículos periodísticos.
Como escritor alcanzó profundo conocimiento del ser humano y de sus pasiones. Realizó una continua reflexión y disección de la sociedad española de su época. Reprodujo, como nadie, la realidad social de su época y fue un gran creador de ambientes, costumbres, situaciones y acontecimientos. Para ello observaba atentamente, anotaba y recopilaba datos.
Galdós nació un 10 de mayo de 1843 en Las Palmas de Gran Canaria. Era el menor de los diez hijos. Su padre era un coronel del ejército y su madre una mujer de origen vasco y fuerte carácter. Recibió una educación rígida y religiosa, que no le impidió entrar en contacto, ya desde muy joven, con el liberalismo, doctrina que guio los primeros pasos de su carrera política. 
Desde pequeño, Galdós destacó por sus dotes musicales y su afición al dibujo. No fue un alumno especialmente brillante, pero sí lo era su memoria y su capacidad de observación. Parecía que le interesaba todo y todo lo contaba después, de modo que enseguida entró en los círculos periodísticos de las islas.
El escritor se trasladó a Madrid en el año 1862 para estudiar Derecho, pero se interesó más por los ambientes literarios y políticos de la capital. Se decantó, finalmente, por la escritura, sobre todo tras publicar su primera novela, “La Fontana De Oro” (1870), influenciada por el estilo periodístico.
A través de Francisco Giner de los Ríos, se introdujo en la filosofía del Krausismo, doctrina que se refleja bastante en su obra.
Galdós colaboró como articulista en diversas publicaciones, entre ellas “La Nación” o “La Ilustración de Madrid”. Dirigió “La Revista De España”.
En 1868 viajó a París y fue el primer traductor para España de su admirado Charles Dickens.
La lectura de La taberna, de Zola, descubrió el naturalismo para Galdós y cambió la forma de realizar sus novelas, incorporando, a partir de entonces, métodos propios de este movimiento literario, más avanzado que el realismo. Éstos, son la observación científica de la realidad a través, sobre todo, del análisis psicológico, aunque matizado siempre por el sentido del humor.
En 1873 comenzó la publicación de los Episodios Nacionales con Trafalgar, que seguirán hasta 1912, cuando aparece el último, Cánovas. Es un conjunto de cuarenta y seis novelas poco extensas, divididas en cinco series. Con ellas pretendió hacer la historia novelada de gran parte del siglo XIX. Galdós mezcla personajes de ficción con personajes históricos, importantes acontecimientos políticos y militares con sucesos cotidianos y privados. Consiguiendo de esta forma recrear una historia dinámica, cercana al vivir y sentir de sus contemporáneos.
La novela desheredada " (1881) ocupa un lugar importante en el mundo galdosiano. Es el punto de arranque del ciclo de " novelas españolas contemporáneas " en el que creó un universo propio paralelo a la sociedad española y, por otro lado, es el primer esfuerzo en plasmar las enseñanzas del naturalismo de manera original y creadora.
La obra cumbre de Galdós es Fortunata y Jacinta, publicada en cuatro volúmenes entre 1886 y 1887, considerada por algunos como la narración más importante en lengua castellana después del Quijote. La trama sirve al autor para presentar con gran maestría algunos escenarios geográficos e históricos de la ciudad de Madrid y los rasgos sociológicos de los ciudadanos que la habitan.
De 1886 a 1890 fue diputado por el partido de Sagasta, a pesar de la oposición ultracatólica que le reprochaba haber escrito Doña Perfecta (1876), al que consideraban un panfleto anticlerical.
Después de haber sido rechazada su candidatura unos años antes, ingresó en la Real Academia Española en 1897.
Galdós publicó Misericordia en 1897, una de sus mejores novelas. La acción acontece en Madrid y narra la vida penosa de dos mendigos. En esta novela, Galdós se adentra en la vida de los bajos fondos siguiendo con el estilo naturalista, pero ahora aparece una corriente espiritualista en los duros ambientes que el autor sigue mostrando. La protagonista, Benina, el personaje más auténticamente evangélico de toda la literatura española, se enfrenta con el egoísmo que la rodea.
A finales del XIX, pasó largas temporadas en Santander, ciudad en la que organizó interesantes tertulias frecuentadas por lo más granado de la cultura
Aunque fue autor de más de 20 obras dramáticas, apenas alcanzó el éxito en este terreno. Sin embargo, el estreno de su obra de teatro Electra (1901) fue un acontecimiento nacional.
En 1907 regresó como republicano al Congreso, y dos años después junto a Pablo Iglesias, fue jefe titular de la "conjunción republicano-socialista". No le concedieron el Premio Nobel, quizás por su ideología algo radical
Galdós nunca se casó y se le atribuyen multitud de romances, como el que vivió con la escritora Emilia Pardo Bazán, que fue una de sus más sinceras confidentes y colaboradoras.
En 1912, abandonó la política y sus escritos, aquejado de arteriosclerosis y de una ceguera progresiva.
Arruinado y víctima de la enfermedad, falleció el 4 de enero de 1920 en Madrid. Más de 20.000 madrileños acompañaron su féretro hasta el cementerio de La Almudena.
Episodios Nacionales: 
Los Episodios nacionales son una colección de cuarenta y seis novelas históricas que fueron redactadas entre 1872 y 1912. Están divididas en cinco series y tratan la historia de España desde 1805 hasta 1880, aproximadamente. Sus argumentos insertan vivencias de personajes ficticios en la narración de los principales acontecimientos españoles del siglo XIX, desde la guerra de la Independencia española hasta los años de la Restauración borbónica en España.
Fueron publicados a partir de 1873 con el título genérico de los Episodios Nacionales que le sugirió su amigo José Luis Albareda. Ricardo Gullón, en uno de sus estudios (Galdós, novelista moderno), define la intención del escritor canario con estas palabras: «la primera idea de Galdós fue contar para todos las historias de la Historia.
En la primera serie, la mayoría de los episodios cuentan las andanzas aventureras y amorosas de Gabriel de Araceli a través de España entre 1805 y 1812. Diez son los títulos publicados en esta primera serie publicados entre 1873 y 1875: Trafalgar, La Corte de Carlos IV, El 19 de marzo y el 2 de mayo, Bailén, Napoleón en Chamartín, Zaragoza, Gerona, Cádiz, Juan Martín el Empecinado y la Batalla de los Arapiles. 
El personaje conductor (aunque no siempre protagonista) de la segunda serie es Salvador Mansalud, soldado de José Bonaparte, su novia Jenara (reflejo de la España más tradicional), y completándola Soledad (símbolo de la España futura). Otros diez títulos publicados entre 1875 y 1879 componen esta segunda serie: El equipaje del rey José, Memorias de un cortesano de 1815, La segunda casaca, el Grande Oriente, 7 de julio, Los cien mil hijos de San Luis, El terror de 1824, Un voluntario realista, Los Apostólicos y Un faccioso más y algunos frailes menos.
Parece ser que, en un principio, tras terminar la segunda serie dio por finalizada su tarea, pero tras el desastre del 98 y el importante contexto histórico en el que se encontraba el país, decidió retomar la tarea casi veinte años después y continuar con tres series más. 
Esta vez, ya como escritor mucho más maduro y ejercitado en el arte de narrar, escribió los diez episodios de la tercera serie en poco más de dos años. Componen la serie, publicada entre 1902 y 1906: Zumalacárregui, Medizábal, De Oñate a la Granja, Luchana, La campaña del Maestrazgo, La estafeta romántica, Vergara, Montes de Oca, Los Ayacuchos y Bodas Reales.
La cuarta serie se enmarca en los acontecimientos sucedidos entre los intentos revolucionarios de 1848, las vicisitudes y descalabros sucedidos durante el reinado de Isabel II, y el triunfo de la Revolución de 1868. En esta ocasión la trama viene de la mano de un señorito de la Alcarria, José García Fajardo. Compone la serie los siguientes episodios: Las tormentas del 48, Narváez, Los duendes de la camarilla, La revolución de julio, O’Donnell, Aitta Tettauen, Carlos VI en la Rápita, La vuelta al mundo en la Numancia, Prim y, finalmente, La de los tristes destinos.
La Revolución Gloriosa y los años de la Restauración al inicio del siglo definen el periodo de la historia en el que se enmarca esta quinta serie. Estos seis últimos episodios se caracterizan por el tono irónico, burlesco y sarcástico que dibuja el estilo literario del autor en esta última etapa. Son los siguientes: España sin rey, España trágica, Amadeo I, La Primera República, De Cartago a Sagunto y Cánovas.

He became the most significant author in Spanish Realist literature, enjoying great prestige among his contemporaries. He wrote 31 novels, 46 Episodios Nacionales, 23 plays, and the equivalent to 20 volumes of short fiction and journal articles. As an author, he achieved a deep understanding of human beings and their passions. He continuously offered reflections on the Spanish society of his time, which he tried to dissect in his writings. The author reproduced like no other the social reality of his age, and created environments, costumes, situations and events. To do so he observed carefully, took notes and compiled information on his surroundings.

Galdós was born 10 May 1843 in Las Palmas de Gran Canaria, as the youngest of ten children. His father was a lieutenant colonel in the army and his mother a Basque woman with a strong temper. He received a strict and religious education, but it was not an obstacle for him to get acquainted, at a very young age, with liberalism, a doctrine that would guide the first steps of his political career. 

Galdós' musical talents and his interest in drawing were noticeable early on in his life. He was not a particularly  brilliant student, but his memory and observation skills were remarkable. He seemed to be interested in everything and he liked to later recount the information he gathered. Because of that he was quickly introduced into the journalistiic circles in the islands. 

 The author moved to Madrid in 1862 in order to study Law, but became more interested in the literary and political circles in the capital. Galdós would eventually choose to pursue a career in writing, especially after finishing his first novel, La Fontana De Oro (1870), which was influenced by his journalistic style. Francisco Giner de los Ríos introduced him to Krausism, a doctrine clearly reflected in his works.

Galdós wrote articles for several publications, like La Nación or La Ilustración de Madrid. He was the director of La Revista De EspañaIn 1868 he travelled to Paris and became the first person to translate the novels of Charles Dickens, an author he deeply admired, for a Spanish audience.

                                                            Retrato de Giner de los Ríos procedente de Wikimedia Commons        Retrato de Charles Dickens procedente de Wikimedia Commons

Galdós discovered Naturalism through L'Assommoir, by Émile Zola. Reading it made him change the way he wrote his novels, and he started to incorporate in his work the typical methods used in this literary movement, more advanced than realism. One of them was the scientific observation of reality, especially through psychological analysis, and always presented with a hint of humour. 

The publication of the Episodios Nacionales began in 1873 with TrafalgarThe last one, Cánovas, would be published in 1912. The Episodios Nacionales are a set of 46 not very extensive novels divided into 5 series. Galdós tried to narrate the history of Spain in the 19th century in a novelistic way. These novels mix historical and fictional characters, as well as significant political and military events with private and everyday occurrences, which results in a dynamic history that appears close to the real lives and sentiments of his contemporaries.

The novels La desheredada (1881) and Ángel Guerra, are imporant within the world of Galdós. They are the starting point of the"Spanish contemporary novels" cycle, in which the author created a universe of his own that runs parallel to Spanish society. These texts are also his first attempt to use the teachings of naturalism in an a more original and creative way.

                                                                                                       La desheredada   Ángel Guerra

Galdós' most celebrated novel is  Fortunata y Jacinta, published in four volumes between 1886 and 1887. It is considered the most important narrative work written in Spanish after El Quijote. The plot allows the author to represent some of the geographical and historical landscapes in the city of Madrid, as well as the sociological traits of the citizens that inhabit it. 

Doña PerfectaFrom 1886 to 1890 Pérez Galdós was a deputy in Sagasta's party, even though the ultra-catholic opposition kept attacking him for writing Doña Perfecta (1876), a novel they considered an anticlerical pamphlet. 

After his candidacy was rejected a few years priors, he finally became a part of the Real Academia Española in 1897.

That same year, Galdós published Misericordia, one of his best novels. It is set in Madrid and it tells the story of the pitiful lives of two beggars. In this book the author delves into the underworld, presenting it through a Natualistic style of writing that he combined with spiritualism, which softens the harsh environmets he describes. The main character, Benina, is the most authentic evangelical character in Spanish literature, as she confronts the egotism that surrounds her.

At the end of the 19th century the author spent long periods of time in Santander, where he organized interesting gatherings that the greatest figures of culture at the time attended. 

Although he wrote more than 20 theatre plays, Galdós barely achieved any success in this field. However, the premiere of Electra (1901) became a national event.

                                                                    Electra    Electra

He returned to Congress as a republican in 1907, and two years later, alongside Pablo Iglesias, led the "Republican-Socialist Conjunction". He was not awarded the Nobel prize, perhaps due to his rather liberal ideology.

Galdós never married, but he is said to have had multiple love affairs. The most popular might be his relationship with the writer Emilia Pardo Bazán, whom he considered one of his most sincere confidants and collaborators, as shown by his letters.

In 1912, the author ceased both his political and literary activities beause he became ill with arteriosclerosis and a progressive blindness. He died 4 January 1920 in Madrid, ruined and victim to his ailments. More than 20,000 people walked alongside his casket on his way to La Almudena cemetery.

 

Episodios Nacionales: 

The Episodios nacionales are a set of 46 historical novels written between 1872 and 1912. They are divided into five series and encompass the history of Spain from 1805 to 1880, approximately. Galdós recounts the most important events on Spanish history in the 19th century through the eyes of fictional characters, from the Spanish War of Independence to the years of the Bourbon Restoration in Spain.

They started being published in 1873 with the generic title of Episodios Nacionales, which was suggested by José Luis Albareda, friend of the author. In one of his studies Ricardo Gullón (Galdós, novelista moderno), defines the intention of the Canarian writer with these words: «the first idea Galdós had was to narrate for everyone the stories of History».

CádizIn the first series the majority of the episodes follow the adventures and love affairs of Gabriel de Araceli throughout Spain, between the years 1805 and 1812. There are ten titles, all published between 1873 and 1875: Trafalgar, La Corte de Carlos IV, El 19 de marzo y el 2 de mayo, Bailén, Napoleón en Chamartín, Zaragoza, Gerona, Cádiz, Juan Martín el Empecinado and La batalla de los Arapiles.

The main character (although not always the protagonist) in the second series is Salvador Mansalud, a soldier under the orders of Memorias de un cortesano de 1815Joseph Bonaparte. His girlfriend Jenara, who represents traditional Spain, and Soledad, who symbolizes the Spain of the future, appear with him in these episodes. This second series was published between 1875 and 1879 and it is also composed by ten episodes: El equipaje del Rey José, Memorias de un cortesano de 1815, La segunda casaca, El Grande de Oriente, 7 de julio, Los cien mil hijos de San Luis, El terror de 1824, Un voluntario realista, Los Apostólicos and Un faccioso más y algunos frailes menos.

It seems that Galdós thought the second series would be the end of the Episodios Nacionales, but after the Disaster of '98 (Spanish-American War) and the significant historical context the country was living in, he decided to continue almost 20 years after the publication of the second series, writing 3 additional ones. 

This time, as a mature author, much more experienced in the art of narration, the writing of the ten episodes that comprise the third series took him less than three years. They were published between 1902 and 1906: Zumalacárregui, Medizábal, De Oñate a la Granja, Luchana, La campaña del Maestrazgo, La estafeta romántica, Vergara, Montes de Oca, Los Ayacuchos and Bodas Reales.

                                                           Episodios Nacionales - Tercera Serie  Los Ayacuchos   Bodas Reales

The fourth series encompasses the events that happened between the revolutions of 1848, the misfortunes of Isabel II's reign, and the eventual triumph of the Revolution of 1868. This time the main character is a rich young man from la Alcarria, José García Fajardo. This series includes the following episodes: Las tormentas del 48, Narváez, Los duendes de la camarilla, La revolución de julio, O’Donnell, Aitta Tettauen, Carlos VI en la Rápita, La vuelta al mundo en la Numancia, Prim and La de los tristes destinos.

The fifth series's time period is marked by the Glorious Revolution and the years of the Restoration at the beginning of the century. The last six episodes are characterized by an ironic, mocking and sarcastic tone that defines the literary style of the author in his late career. This last series includes: España sin rey, España trágica, Amadeo I, La Primera República, De Cartago a Sagunto and Cánovas.